Strona główna


O projekcie


Nasi partnerzy


Działania


Rok szkolny 2005/06

Rok szkolny 2006/07

Rok szkolny 2007/08


Jesień

Zima

Wiosna

Lato



Rezultaty


Galeria


Opinie o projekcie


Zima 2007/2008

1. Wycieczka do Muzeum BNP  

2. Z Comeniusem we Francji

3. Prezentacje multimedialne "Fauna i flora Polski"

4. Poznajemy tradycje francuskie

5. Zabawa karnawałowa

6. Dzień Kalevali

 7. Wycieczka do Muzeum MPN

1)Wycieczka do Muzeum Bieszczadzkiego

Parku Narodowego w Ustrzykach Dolnych.

Członkowie kółka turystyczno-krajoznawczego pod opieką pani K. Pelczar wybrali się na wycieczkę do Muzeum Bieszczadzkiego Parku Narodowego w Ustrzykach Dolnych.

Oto relacja z tej wycieczki.

W dniu 1.12.2007 roku pojechaliśmy na kolejną wycieczkę przyrodniczą do Muzeum  Przyrodniczego BPN w Ustrzykach Dolnych. Pan przewodnik już nas oczekiwał. Zapoznał nas z wiadomościami z zakresu podziału systematycznego zwierząt, budowy organizmów, pochodzenie grup systematycznych i ich ewolucji. Mówił o pierwotniakach, bezkręgowcach, rybach, płazach, gadach, ptakach, ssakach oraz organizmach wymarłych.

Zapoznał nas również z budową geologiczną Karpat oraz Bieszczad na tle Karpat, klimatem, hydrologią. Dowiedzieliśmy się również o planie ochrony Bieszczadzkiego Parku Narodowego w zakresie zasobów przyrodniczych i działalności człowieka. Następnie zapoznaliśmy się z florą i zbiorowiskami roślinnymi i fauną Bieszczadów.

Humory i pogoda nam dopisała, jak zawsze. Było dużo słońca i dużo śniegu. Wybraliśmy się na wycieczkę po Ustrzykach Dolnych. Zwiedziliśmy cerkiew prawosławną, następnie pomniki i starą, pięknie odrestaurowaną zabudowę starówki. Pełni wrażeń wróciliśmy do domu.

do góry

2. Z Comeniusem we Francji

Kontynuując realizację projektu Comenius pojechaliśmy na zaproszenie szkoły francuskiej do Evecquemont. To mała miejscowość pod Paryżem. Szkoła też jest niewielka. Posiada oddział przedszkolny, do którego uczęszczają dzieci od 3 do 5 roku życia, oraz oddział szkolny gdzie uczą się dzieci w wieku 6 do 10 lat.

Edukacja przedszkolna ma we Francji długoletnią tradycję i choć nie jest obowiązkowa, to uczęszczają do przedszkola prawie wszystkie dzieci. Nasza zaprzyjaźniona szkoła jest szkołą podstawową, publiczną i nauka w niej jest bezpłatna. Szkoła jest czynna pięć dni w tygodniu. Lekcji nie prowadzi się we środy, odbywają się za to w sobotnie przedpołudnia. Środa to dzień na rozwijanie zainteresowań indywidualnych, uzdolnień artystycznych, ruchowych, sportowych, które organizują rodzice. W pozostałe dni dzieci przebywają w szkole od 8:30 do 16:30, niektóre dłużej. W ciągu tygodnia jest realizowanych 26 godzin lekcyjnych, każda lekcja trwa 60 minut. Dla uczniów, którzy mają problemy z nauką lub zaległości, przewidziano dodatkowo po 3 godziny w ciągu tygodnia na uzupełnienie braków.

Nauka w szkole podstawowej trwa pięć lat i dzieli się na dwa cykle: dwu- i trzyletni, z tym że ostatni rok przedszkola i dwa lata szkoły początkowej to tak zwany cykl nauczania podstaw, trzy kolejne lata stanowią cykl pogłębiający. W okresie trwania jednego cyklu w szkole podstawowej uczy ten sam nauczyciel (chociaż niektóre przedmioty, np. muzyka, nauka języka obcego mogą być prowadzone przez innych specjalistów).

Dzieci francuskie przygotowały bardzo miłe przyjęcie dla naszych delegacji, oprowadzały nas po szkole, prezentowały kolorowe plakaty, przekazały informacje o swoim kraju i regionie w języku angielskim,  zachęcały do udziału w lekcjach. Po południu zaproszono nas do sali merostwa, gdzie obejrzeliśmy barwne przedstawienie „Cztery pory roku w Europie - Francja”.

Gościnni gospodarze pokazali nam także najpiękniejsze miejsca swojej znanej w świecie stolicy. W Paryżu zwiedziliśmy dzielnicę artystów - Montmartre skąd rozciąga się panorama miasta. Wyjechaliśmy na drugi poziom wieży Eiffla, zwiedzaliśmy muzea, mieliśmy także okazję podziwiać zespół pałaców i parków w Wersalu. Na więcej niestety nie starczyło czasu.

Miłym akcentem podczas naszej wizyty było spotkanie z Polkami, które od wielu lat mieszkają we Francji. Jedna z nich  pracuje w szkole, druga jest matką ucznia szkoły w Evecquemont.

Zdjęcia z wizyty

do góry

3) Prezentacje multimedialne „Fauna i flora Polski”

W ramach kółka informatycznego czwartoklasiści i piątoklasiści wykonywali prezentację komputerową o polskiej faunie i florze. Wykorzystywali umiejętność wyszukiwania zdjęć w Internecie, wstawiania ich na slajdy oraz tworzenia animacji.

do góry

4) Poznajemy tradycje francuskie.

Podczas zajęć kółka informatycznego uczniowie klas czwartych i piątych wyszukiwali w Internecie informacji na temat francuskich tradycji związanych ze Świętem Trzech Króli zwanym Epiphanie. Na podstawie zebranych materiałów redagowali artykuły na ten temat.

do góry

5) Zabawa karnawałowa

 W dniu 5 stycznia 2008 r. odbyła się w naszej szkole zabawa karnawałowa. Miała ona nieco inny charakter niż zwykle, ponieważ obchodziliśmy święta dwóch krajów partnerskich projektu Comenius: Grecji i Francji.

Rozpoczęliśmy od przedstawienia wszystkim zebranym informacji na temat zwyczajów dotyczących karnawału w Grecji oraz Postnego Poniedziałku, a także jak obchodzą te tradycje uczniowie w zaprzyjaźnionej szkole greckiej. Następnie uczniowie klasy trzeciej zaprezentowali grecki taniec „gaitanaki”. „Gaitanaki” to drewniany kij z zawiązanymi na nim kolorowymi kokardkami. Układ taneczny jest tak opracowany, aby tancerzom udało się obwiązać (opleść) kij w charakterystyczny sposób, a następnie - co najtrudniejsze – poruszając się w odwrotnym kierunku „uwolnić” wszystkie wstążki. Wszystkim taniec bardzo się podobał, więc tancerze z chęcią bisowali.

Następnie uczniowie klasy szóstej opowiedzieli o zwyczajach i tradycjach związanych ze Świętem Trzech Króli zwanym we Francji Epiphanie. Opowiedzieli o tradycji pieczenia ciasta z niespodzianką (gallete). Później po dwóch przedstawicieli każdej klasy zostało poczęstowanych ciastem z niespodzianką w postaci ziarenka fasoli. Galette z niespodzianką wylosowali Kinga Habrat i Mateusz Nycz . Zostali oni wybrani królową i królem balu. Uroczystej koronacji dokonali Mateusz Potocki i Maciek Zajdel . Królewska para zasiadła na specjalnie przygotowanych tronach.

Ważnym punktem programu była dyskoteka. W udekorowanej pięknie sali gimnastycznej przy muzyce bawili się zarówno młodsi jak i starsi.

Zdjęcia z zabawy

do góry

6. Dzień Kalevali

W dniu 28 lutego br. w naszej szkole został zorganizowany Dzień Kalevali.

Uczniowie klas czwartych pod opieką wychowawców, przygotowali bogaty program artystyczny, który przybliżył wszystkim zebranym ten piękny kraj, jakim jest Finlandia. Przedstawiona została prezentacja komputerowa zawierającą najważniejsze informacje o tym kraju oraz zdjęcia pięknych krajobrazów, charakterystycznych zwierząt, przyrodniczych symboli Finlandii, siedziby świętego Mikołaja w Rovaniemi, pałacu ze śniegu i lodu w mieście Kemi.

 

Uczniowie i nauczyciele usłyszeli także o Kalevali i zobaczyli prezentację komputerową z jej streszczeniem i ilustracjami wykonanymi do różnych wydań . Chór szkolny zaśpiewał w trudnym fińskim języku piosenkę o Kalevali do muzyki nagranej przez uczniów tamtejszej szkoły, a wykonanej na ludowych instrumentach o nazwie kantele.

 

Usłyszeliśmy także hymn Finlandii i odbyła się krótka lekcja języka fińskiego. Michał Frączek wcielił się w postać słynnego skoczka narciarskiego Janne Ahonena i udzielił wywiadu Michałowi Delimacie.

W ramach Dnia Kalevali została także przygotowana wystawa dotycząca Finlandii i Kalevali, na której znajdują się m. in. ilustracje do fińskiego eposu, wykonane przez uczniów z zaprzyjaźnionej szkoły fińskiej (Jäälin koulu). Odbył sie także konkurs wiedzy o Finlandii dla chętnych uczniów z klas I  III i IV - VI.

 

Zdjęcia z Dnia Kalevali

Prezentacja o Finlandii

Prezentacja o Kalevali

do góry

7. Wycieczka do Muzeum Magurskiego Parku Narodowego w Krempnej.

Relacja z wycieczki

W dniu 09.03.2008 r., w ramach kółka turystycznego wybraliśmy się do Magurskiego Parku Narodowego do Krempnej. Wyjechaliśmy o godz. 10:00. Najpierw zwiedziliśmy cmentarz z I wojny światowej.

Zwiedzanie muzeum rozpoczęliśmy od obejrzenia filmu o powstaniu świata. Następnie oglądaliśmy wystawy przedstawiające cztery pory roku. W tej samej sali znajdowały się komputery dotykowe, na których rozwiązywaliśmy quizy przyrodnicze oraz czytaliśmy ciekawostki. W następnym pomieszczeniu podziwialiśmy poroża zwierząt. Na końcu oglądaliśmy pnie różnych drzew, obok których umieszczone były tabliczki z ich nazwami w języku polskim, łacińskim, a nawet napisy w alfabecie Braille’a.

            Ta wycieczka bardzo nam się podobała. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy np. jak rozpoznawać wiek u zwierząt. Po zakończeniu zwiedzania wszyscy kupili pamiątki np. widokówki, książeczki itp. Mamy nadzieję, że następne wycieczki będę równie ciekawe i fajne jak ta.

 

do góry