Strona główna


O projekcie


Nasi partnerzy


Działania


Rezultaty


Galeria


Opinie o projekcie


Opinie o projekcie

Projekt Comenius, który był realizowany w szkołach w Polsce, Grecji, Wielkiej Brytanii, Finlandii i Francji spowodował, że dowiedziałam się wiele ciekawych rzeczy o tradycjach, obyczajach, zachowaniu swoich europejskich kolegów. Wielkim wydarzeniem była dla mnie wizyta nauczycieli z kilku państw w naszej szkole. To był wyjątkowo uroczysty dzień dla nas wszystkich. Podobał mi się pomysł pisania listów do dzieci z Manchesteru. Ja korespondowałam z dziewczynką – Sarah. Podczas Dnia Kalevali – święta fińskiego – poznałam bliżej Finlandię i jej przyrodę, język i muzykę.

Pamiętam piękny kiermasz świąteczny, gdzie mogłam kupić wiele ciekawych, ręcznie wykonanych ozdóbek.

W projekcie uczestniczyłam od czwartej do szóstej klasy. Przez trzy lata odbyło się w naszej szkole wiele różnych konkursów, apeli, akcji dotyczących Polski, Grecji, Francji, Finlandii i Wielkiej Brytanii. Dzięki nim zdobyłam wiele informacji, dużo się nauczyłam, a zdobyta wiedza na pewno mi się przyda.

Patrycja Bogacz - uczennica kl. VI

Uważam, że projekt taki jak Comenius był bardzo potrzebny w naszej szkole. Trwał on 3 lata. Razem z naszą szkołą współpracowały cztery państwa znajdujące się w Europie. Była to Wielka Brytania, Francja, Finlandia i Grecja. Bardzo podobał mi się udział uczniów w tym projekcie, gdyż razem z moimi koleżankami i kolegami mogliśmy poćwiczyć język angielski, pisząc z dziećmi z partnerskich krajów listy. Myślę, że tego typu programy są bardzo interesujące, ponieważ dzieci wykonują różne foldery, plakaty, zdjęcia na temat swojego państwa, a następnie wysyłają je do rówieśników z innych państw. W ten sposób można dużo dowiedzieć się o innych tradycjach, zwyczajach, sposobach ochrony przyrody i spędzaniu czasu wolnego. Po pewnym czasie nauczyciele ze szkół partnerskich przyjeżdżają do innych państw, aby poznać szkoły, zobaczyć jak się uczą dzieci, by później opowiedzieć nam o tym. Zapamiętam organizowane konkursy, kiermasze oraz wystawy.

Beata Kielar - uczennica kl. VI

        Uważam, że projekt Comenius jest dobry. Jego zaletę stanowi pomysł wymiany informacji między dziećmi z różnych państw. Ciekawe jest to, iż choć niektórzy uczniowie nie brali czynnego udziału w pracach projektowych, to i tak poszerzali swoją wiedzę, bo oglądali plakaty, prezentacje, przedstawienia. Mnie, jako osobę ciekawą świata, projekt zainteresował, umożliwił mi realizację pomysłów.

Wiktor Kazanecki - uczeń kl. IV a

      Program Comenius był spoko, można było się nauczyć wiele ciekawych rzeczy na temat krajów, z którymi żeśmy pracowali: Finlandią, Grecją, Francją, Wielką Brytanią. Podobały mi się konkursy i liczne gazetki, które były na korytarzu. Można było dostać dużo punktów dodatnich robiąc gazetki, artykuły i biorąc udział w konkursach. Szkoda, że program się skończył. Chciałbym, aby nasza szkoła pracowała w takich programach w przyszłości.

Michał Półchłopek – kl. IV b

           

Bardzo podobał mi się ten projekt, tylko szkoda że już się skończył. Dużo nauczyłam się dzięki temu o krajach partnerskich czyli: Francji, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Grecji i naszej Ojczyźnie – Polsce. Dwa lata temu przyjechali do nas nauczyciele z obcych krajów (Nie rozumieliśmy co mówili, ale świetnie się wszyscy bawiliśmy.) W ostatni dzień pobytu obcokrajowców urządziliśmy pożegnanie, byli zachwyceni zorganizowaną niespodzianką przez całą naszą szkołę.

W tym roku z okazji Dnia Ziemi zbieraliśmy ZSEE, czyli zużyte sprzęty elektryczne i elektroniczne. Każda szkoła partnerska wykonywała zadania związane z ochroną środowiska.

Na zakończenie projektu Comenius zorganizowaliśmy w naszej szkole apel. Wszystkie dzieci były zadowolone z tego, że braliśmy udział w tym programie. Mam nadzieję, że przy następnym projekcie uczniowie będą mieli okazję odwiedzić szkoły partnerskie.                                                                                 

Gabrysia Znój – uczennica kl. IV b

Dla mnie projekt Comenius przyniósł wiele informacji. Dowiedziałem się ze z Finlandii pochodzi sauna i poznałem wiele zwierząt. W Finlandii występują zjawiska białych nocy. Finowie dbają o przyrodę i są bardzo wysportowani, ponieważ każdy uprawia jakiś sport.  Finlandia to kraina 1000 jezior

Dominik Karczmarczyk – uczeń kl. IV b

Projekt Comenius był bardzo ciekawy i pouczający. Było dużo apeli i imprez np.

- Dzień Kalevali

- konkurs na miss jesieni

- konkurs na najładniejszy stroik świąteczny

- Dzień Comeniusa.

Dowiedziałem się, że w Finlandii co roku budowany jest lodowy pałac, w którym można się nawet przespać. W Finlandii ludzie uprawiają taki sport jak nordic walking .Występuje tam zjawisko białych nocy i zorzy polarnej .

Michał Frączek- uczeń kl. III

 

          Uczestnictwo w międzynarodowym projekcie edukacyjnym to dla nauczyciela ciekawe doświadczenie, nieoceniona lekcja umożliwiająca poznanie różnorodnych metod pracy z dziećmi, wykorzystania w codziennej edukacji nowoczesnych technik komunikacyjnych i informacyjnych, nawiązania interesujących kontaktów z nauczycielami, poszerzenia zakresu wiedzy o kontekst europejski, a przede wszystkim dająca satysfakcję z osiąganych efektów.

          Realizacja zadań projektowych to także pasjonująca przygoda okupiona sporym wysiłkiem potrzebnym do jej realizacji. Uczy – jak każda przygoda – samodzielności, odwagi twórczej, sumienności, umiejętności współpracy i otwartości – czyli tych cech, które są niezbędne tak nauczycielowi jak i uczniowi, by osiągnąć zadowolenie i rozbudzić motywację do poszerzania zakresu swoich umiejętności i wiedzy. 

Oprócz wymienionych zalet zaangażowania w pracę nad projektem zawdzięczam to, co w mojej pracy najcenniejsze: uśmiech dzieci i krótkie słowa: „Ja też to potrafię!”.

 

            Dorota Patejko - nauczycielka języka polskiego

 

Realizacja międzynarodowego projektu Comenius zmotywowała zarówno uczniów jak i nauczycieli do nauki języka angielskiego. Uczniowie chcieli poznać dzieci z krajów partnerskich i chętnie pisali listy, wysyłali zdjęcia i drobne prezenty. Prace projektowe wpłynęły na poszerzenie wiedzy naszych uczniów o innych krajach europejskich oraz na kształtowanie świadomości kulturowej – podobieństw i różnic między Francją, Grecją, Finlandią, Wielką Brytanią i Polską.

            Udział w tym projekcie umożliwił mi zapoznanie się z systemami szkolnictwa w krajach europejskich oraz wymianę doświadczeń pedagogicznych. Podczas spotkań projektowych miałam okazję zobaczyć szkoły, sale lekcyjne, wyposażenie oraz poznać i porównać warunki pracy nauczycieli. Ponadto zawarłam wiele nowych znajomości, poznałam wspaniałych ludzi i pozyskałam nowych przyjaciół, z którymi pozostaję w stałym kontakcie.

             Pomimo wielu obowiązków związanych z realizacją projektu, uważam, że warto podejmować takie działania, gdyż przynoszą satysfakcje i zadowolenie, a także motywują do dalszej pracy i podejmowania kolejnych wyzwań. 

Teresa Orzechowska – nauczyciel języka angielskiego

        

Uczestnictwo w międzynarodowym projekcie to wielkie wyzwanie dla nauczyciela oraz szansa na poznanie i porównanie systemów edukacji krajów partnerskich, metod i warunków pracy. Dla nauczyciela języka angielskiego to także możliwość zweryfikowania swoich umiejętności językowych w praktyce, satysfakcja z osiąganych rezultatów zarówno poprzez własny wkład pracy jak i zaangażowanie uczniów. Swój jednoroczny udział w projekcie postrzegam jako pracę wymagającą dużego wysiłku i dyscypliny, ale także ciekawą przygodę uwieńczoną wyrazami pochwały i uznania.

Sylwia Romanowska – nauczycielka języka angielskiego

Praca w projekcie wymagała poświęcenia dużo wysiłku i czasu, ale przyniosła wymierne efekty. Biorąc udział w zadaniach uczniowie dostrzegali potrzebę nauki języków obcych, sprawnego posługiwania różnymi źródłami informacji, docenili możliwość korespondowania z rówieśnikami z innych krajów. Poruszana na zajęciach tematyka związana z projektem wzbudzała zainteresowanie uczniów, mobilizowała do pracy. Starali się wykonywać zadania jak najlepiej, aby móc się pochwalić efektami w postaci materiałów wysyłanych do szkół partnerskich. Także w oczach władz samorządu szkolnego zyskaliśmy opinię szkoły, która umie sprostać nowym wyzwaniom i zadbać o uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej. 

Dla mnie osobiście udział w programie Comenius przyniósł nowe doświadczenia, możliwość zdobywania wiedzy i umiejętności, poznania kultur, tradycji, mentalności partnerów. Uczestnicząc w trzech wizytach roboczych miałam okazję  porównać warunki pracy nauczycieli, systemy oceniania, pomoce dydaktyczne, zaangażowanie rodziców w działania szkół. 

Relacja uczestniczek wizyty podsumowującej projekt i wysłuchanie opinii partnerów o naszej pracy, utwierdziła mnie w przekonaniu, że warto było włożyć tak wiele wysiłku w podejmowane w projekcie działania.

Krystyna Samborska -nauczycielka matematyki i informatyki,  koordynator projektu