Strona główna


O projekcie


Nasi partnerzy


Działania


Rezultaty


Galeria


Opinie o projekcie


Tytuł projektu:

Cztery pory roku w Europie i ich wpływ na nasze życie

W jesienią 2005 roku rozpoczęliśmy realizację międzynarodowego projektu Comenius wspólnie z pięcioma europejskimi szkołami: z Wielkiej Brytanii, Finlandii, Francji i Grecji.

Działania zaplanowane były na trzy lata, a ich cele to odkrywanie wpływu pór roku na życie Europejczyków, a w szczególności dzieci w szkołach partnerskich. Uczniowie przyglądali się porom roku z różnych perspektyw: geograficznej, przyrodniczej, ekologicznej, ekonomicznej, kulturowej i artystycznej.

Cele projektu

  1. Zbadanie wpływu pór roku na życie Europejczyków, a w szczególności na dzieci z krajów partnerskich.

  2. Poznawanie pór roku z różnych perspektyw: geograficznej, naukowej, kulturowej, ekonomicznej, artystycznej i środowiskowej poprzez podejmowanie różnorodnych działań zmierzających do głębszego zrozumienia naszej przynależności do Europy.

  3. Uświadomienie i zainicjowanie ekologicznego stylu życia małych Europejczyków.

  4. Zaangażowanie rodziców, środowiska lokalnego i instytucji zajmujących się ochroną środowiska.

  5. Korzystanie z nowych technologii jak Internet w celu utworzenia stron internetowych, dzięki którym możemy prezentować nasze działania podejmowane w poszczególnych porach roku, a także poznać charakter każdej ze szkół.

  6. Komunikacja między szkołami za pomocą poczty elektronicznej i poczty lotniczej – wysyłanie listów, zdjęć i innych materiałów związanych z projektem.

  7. Wzbogacenie i uzupełnienie programów nauczania naszych partnerów poprzez dzielenie się doświadczeniami, pomysłami i metodami.

  8. Rozwijanie umiejętności językowych u uczniów.

Poniżej przedstawiamy w skrócie opis etapów realizacji projektu.

I rok

W pierwszym roku działania dotyczyły następujących tematów: „My w Europie”„Pory roku z geograficznego i przyrodniczego punktu widzenia”. Rozpoczęliśmy od prezentowania swoich klas, szkół, regionów i krajów podczas organizowanych w każdej placówek „Jesiennych Dni Comeniusa”. Każda szkoła partnerska założyła jesienią ogródek, w którym zostały posadzone cebulki wiosennych kwiatów. Przez cały czas trwania projektu opiekowaliśmy się ogródkami, sadziliśmy nowe rośliny, obserwowaliśmy zmiany zachodzące w przyrodzie wraz ze zmianami pór roku. 

Uczniowie wszystkich szkół zbierali dane pogodowe w wyznaczonych w każdej porze roku tygodniach oraz zapisywali w kalendarzach pogody. Dane te były przesyłane do partnerów i porównywane. Została także nawiązana korespondencja w języku angielskim między rówieśnikami współpracujących szkół.

W ciągu całego roku szkolnego uczniowie wykonywali elementy dekoracyjne i prace plastyczne związane z tematem projektu. Prace te były eksponowane na wystawach.

Organizowaliśmy także różnorodne konkursy, założona została także szkolna strona internetowa, a chętni nauczyciele brali udział w kursie języka angielskiego.

Na zakończenie pierwszego roku projektu został zorganizowany Dzień Comeniusa, podczas którego przygotowana została wystawa zielników, prac plastycznych, biuletynów, kalendarzy pogody, wykresów temperatur, danych o krajach partnerskich, pokazywane były prezentacje komputerowe o naszej szkole, projekcie Comenius, o krajach partnerskich oraz o wizycie roboczej w Grecji.

 II rok

W październiku 2006 roku byliśmy gospodarzami trzeciej wizyty roboczej nauczycieli zaprzyjaźnionych placówek, dlatego początek drugiego roku był dla nas szczególnie ważny.

W udekorowanej odświętnie szkole zorganizowaliśmy wystawę pt „Kasztanowe miasteczko”, zaprezentowaliśmy przedstawienie „Cztery pory roku – Polska”, zaśpiewaliśmy piosenkę „Panie Janie” w językach krajów partnerskich. Goście uczestniczyli w lekcjach, spotkali się z przedstawicielami władz miasta Krosna, zwiedzali m. in. krośnieńską starówkę.

Kolejne działania związane ze świętami typowymi dla każdego kraju. W szkole obchodziliśmy wszystkie polskie święta z uwzględnieniem świąt narodowych. Stworzyliśmy kalendarz tych świąt z opisem jak je obchodzimy i przesłaliśmy do szkół partnerskich, aby w kolejnym roku projektowym wybrane święta mogły być obchodzone we wszystkich szkołach. Wykonaliśmy również książki z przepisami kulinarnymi, pisaliśmy wiersze i przysłowia o porach roku, które zostały wymienione między współpracującymi szkołami.

Podczas zorganizowanego w czerwcu 2007 roku Dnia Comeniusa. zorganizowaliśmy m. in degustację potraw charakterystycznych dla danego kraju.

 III rok

Tematem przewodnim trzeciego roku było obchodzenie świat krajów partnerskich. Dzięki obszernym materiałom otrzymanym od przyjaciół oraz informacjom z Internetu i innych źródeł mogliśmy celebrować wybrane święta Wielkiej Brytanii, Grecji, Francji i Finlandii (Bonfire Night, Epiphanie, Apokria, Dzień Kalevali).

W drugim półroczu skoncentrowaliśmy się na  ochronie środowiska, zdobywaliśmy wiedzę na temat fauny i flory krajów partnerskich, podejmowaliśmy działania związane z recyklingiem i ochroną przyrody. Poszczególne klasy odbywały wycieczki celem obserwacji świata roślin i zwierząt oraz zdobywania wiedzy ekologicznej. Na terenie szkoły oraz w środowisku lokalnym przeprowadziliśmy akcję informacyjną o ZSEE (zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym) oraz zbiórkę elektrośmieci. Całoroczna zbiórka zużytych baterii zaowocowała zdobyciem przez naszą szkołę pierwszego miejsca wśród krośnieńskich szkół w akcji „Poszukiwacze zaginionych baterii”.

Podsumowanie całego projektu odbyło się podczas wizyty w Manchesterze w czerwcu 2008 r. Od naszych partnerów usłyszeliśmy wiele ciepłych słów na temat efektów naszej pracy.

Także w naszej szkole odbyło się podsumowanie.  W czerwcu przygotowaliśmy wystawę prac i produktów wykonanych przez wszystkich partnerów w ciągu trzech lat realizacji projektu Comenius. W dniu 17 czerwca 2008 r. odbył się uroczysty apel. Każda klasa włączyła się w przygotowanie tej uroczystości. Podczas przedstawienia oglądaliśmy prezentacje komputerowe o faunie i florze krajów partnerskich, wysłuchaliśmy najważniejszych informacji o tych krajach i ich hymnów. Nie zabrakło piosenek w językach narodowych partnerów, tańca „gaitanaki”, a także scenek w języku angielskim.