|
|||||||||||
|
Ciekawe czy wiecie kim była Marzanna? Inaczej nazywana Marzaną, Marzeną, Morzeną, czy Mareną była boginią słowiańską i to nie byle jaką! Była bowiem groźną boginią śmierci i zimy. Jako bogini odeszła w zapomnienie, ale pozostała w postaci szkaradnej kukły uosabiającej zimę, topionej każdej wiosny. Topienie Marzanny symbolizuje walkę zimy z wiosną. Chcąc pomóc nadchodzącej radosnej porze roku w przegnaniu zimy, nasi dalecy przodkowie robili kukłę ze słomy wierząc, że z jej postacią utożsamiona jest sama wielka bogini. Potem wrzucali ją najchętniej do rzeki lub strumienia, by wartki nurt wody przyspieszył odejście zimy. Gdy w pobliżu nie było wody płynącej, topiono Marzannę nawet w kałuży. Obrzęd topienia Marzanny przetrwał do naszych czasów, choć dziś ze względu na zanieczyszczenie środowiska naturalnego odchodzi się już od topienia słomianych kukieł. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie wykonaniu pokracznych postaci, symbolizujących złą i długotrwałą zimę. Może nawet bez topienia pomogą one w szybszym nadejściu najradośniejszej z pór roku - wiosny? W naszej szkole Marzanny wykonywali w tym roku uczniowie klas młodszych-pierwszej, drugiej i trzeciej-prześcigając się w wykonaniu jak najbrzydszej kukły. A ile było przy tym śmiechu i zabawy!! Zresztą zobaczcie sami. Efekty pracy prezentowaliśmy na wystawie umieszczonej na dolnym korytarzu.
Na zdjęciach uczniowie klasy IIa przy pracy oraz gotowe kukły z wszystkich klas biorących udział w ich wykonywaniu.
2. Przygotowujemy pisanki na świąteczny apel Święta Wielkanocne są bardzo ważne w naszym życiu. Dlatego jak co roku w naszej szkole odbył się poranek poświęcony zwyczajom wielkanocnym. Jednym z nich jest ozdabianie jajek - wykonywanie pisanek, kraszanek, nakrapianek… Na zdjęciach dzieci ze świetlicy szkolnej przygotowują olbrzymie pisanki z balonów na uroczystość szkolną i prezentują gotowe prace. Prawda, że pięknie wyglądają te pisanki?
3. Uczennice wykonują haftowane kartki świąteczne. Kolejny zwyczaj świąteczny to wysyłanie kart z życzeniami świątecznymi. Ale to nie muszą być kartki kupione w sklepie. Spójrzcie, jak pięknie wyglądają te wyhaftowane przez dziewczęta z trzeciej klasy naszej szkoły. Miło jest dostać taką niepowtarzalną kartkę, zwłaszcza jeśli wewnątrz są napisane szczere życzenia.
4. Warsztaty ozdób świątecznych. Przed Wielkanocą przyozdabiamy świątecznie nasze mieszkania różnymi stroikami. Dziewczęta z klas piątych wspaniale bawiły się wykonując własnoręcznie stroiki pod czujnym okiem pani prowadzącej warsztaty robienia ozdób świątecznych. Nadszedł czas zaprezentowania prac świątecznych i… ich sprzedaży na kiermaszu zorganizowanym przez panie prowadzące kółko teatralne. Ale wspaniałe prace wyszły dziewczętom! Chciałoby się mieć je wszystkie! Są takie święta raz w roku, co budzą życie, budzą czas. Wszystko rozkwita w słońca blasku i wielka miłość rośnie w nas. Miłość do ludzi, do przyrody, w zielone każdy z wiosna gra, a w naszych sercach radość trwa. Z okazji nadchodzących świąt Wielkiej Nocy uczniowie pod kierunkiem p. C. Szałaj- Słyś przygotowali uroczysty apel. Wierszem i piosenką opowiedzieli o najstarszym i najważniejszym święcie chrześcijan. Przypomnieli o zwyczajach i tradycjach, skłaniających nas do refleksji, zadumy, powagi jak też radości, jaką niosą ze sobą. Uczniowie przygotowali też wielkanocny stół, na którym obok baranka znalazły się kolorowe pisanki, wielkanocna babka, kurczątka, zajączki, zielone gałązki i wiosenne kwiaty. Na zakończenie przewodnicząca samorządu szkolnego złożyła świąteczne życzenia p. Dyrektor, nauczycielom, pracownikom szkoły i uczniom . Grono pedagogiczne obdarowane zostało ponadto pięknymi wiosennymi kwiatami, wykonanymi przez uczniów. Dnia 6 kwietnia 2006r. w Szkole Podstawowej nr 5 im. Jana Pawła II w Krośnie odbył się Omnibus Wiosenny – międzyszkolny konkurs dla uczniów klas I i II. Naszą szkołę reprezentowali: Lena Helińska z klasy I i Jarek Trznadel z klasy IIb. Zadaniem dwuosobowych drużyn było rozwiązanie wiosennych zagadek, rebusów, krzyżówek, ułożenie z puzzli wiosennych kwiatów oraz rozpoznanie ptaków zwiastujących wiosnę. Emocji było sporo, ale wszyscy zawodnicy świetnie radzili sobie z zadaniami, wykazując się znakomitą wiedzą, sprytem i refleksem. Na uwagę zasługuje doskonała organizacja konkursu i wspaniała atmosfera. Mimo, że za oknami siąpił deszcz i wiał zimny wiatr, w sali, gdzie odbywał się konkurs, niepodzielnie panowała Pani Wiosna. Na stolikach poszczególnych drużyn zieleniła się młoda trawka, a w niej skakały zielone żabki i pasikoniki, kwitły pierwsze wiosenne kwiaty i fruwały różnobarwne motyle. Między stolikami kręciła się uśmiechnięta Pani Wiosna i ze swojego koszyka wyjmowała kolorowe koperty z zadaniami. W dali cichutko pobrzmiewała muzyka. Wszyscy byliśmy tym urzeczeni – szczerze gratulujemy organizatorom! Wyżej napisane słowa potwierdzają fotografie, zamieszczone poniżej.
W dniu 15 maja Samorząd Szkolny zorganizował Święto Niezapominajki, czyli dzień w którym możemy powiedzieć coś miłego, komuś kogo lubimy. Niezapominajka stała się bowiem symbolem przyjaźni i miłości. Tego dnia Samorząd poprosił, aby uczniowie i nauczyciele ubrali się na niebiesko. Na górnym korytarzu była „ściana życzeń”, na której wszyscy chętni mogli napisać miłe życzenia, dla tych których lubią. Po południu odbyła się niebieska dyskoteka dla uczniów klas IV – VI, a uczniowie z kółka przyrodniczego sadzili w szkolnym ogródku niezapominajki i inne rośliny. Zdjęcia z sadzenia niezapominajek 9. Socrates Comenius na lekcjach informatyki Uczniowie klas piątych i szóstych uczyli się wykonywać kalendarz pogody w edytorze tekstu Word. Wstawiali do tabel dane pogodowe oraz obiekty Word Art. i Clip Art. Poza tym wyszukiwali informacje na temat krajów partnerskich w Internecie. Klasy szóste pracowały także w arkuszu kalkulacyjnym Excel. Uzyskane informacje przedstawiali w postaci wykresów kolumnowych – w ten sposób zestawili dane o liczbie ludności, powierzchni i gęstości zaludnienia w krajach partnerskich. Uczyli się także wstawiać formuły wyznaczające średnią, minimalną i maksymalną temperaturę, a także wyznaczali amplitudę temperatur odczytywaną przez młodsze klasy w tygodniach Comeniusa. Wykonywali wykresy liniowe przedstawiające temperaturę, uczyli się formatować wykresy.
|