włączyć do
działań szkoły służbę zdrowia, zwłaszcza do edukacji zdrowotnej.
Szkołę promującą zdrowie tworzą lub współuczestniczą w jej
tworzeniu:
- uczniowie;
-nauczyciele;
-rodzice;
- inni pracownicy szkoły;
- inne osoby ze społeczności lokalnej.
do
góry
Koncepcja szkoły promującej zdrowie narodziła się w Europie w
połowie lat 80 dwudziestego wieku. W 1991 r. Światowa
Organizacja Zdrowia zaproponowała Polsce, Czechosłowacji
i Węgrom realizację projektu: „Szkoła promująca zdrowie”. W 1992
r. utworzona została Europejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie.
Polska przystąpiła do niej i tak stopniowo w całym kraju
szerzona była idea szkół promujących zdrowie. Ruch szkół
promujących zdrowie rozwija się w Europie i obejmuje obecnie 45
krajów stowarzyszonych w Europejskiej Sieci Szkół Promujących
Zdrowie, którym wspólnie patronuje Światowa Organizacja Zdrowia,
Rada Europy i Komisja Europejska.
Dyrekcja oraz
nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 3 od wielu lat czynili
starania o włączenie nas do Wojewódzkiej Sieci SzPZ. Cel swój
osiągnęliśmy. Po odbyciu tzw. okresu kandydackiego i spełnieniu
wszystkich warunków, 20 marca 2001 r. otrzymaliśmy
CERTYFIKAT i zaszczytny tytuł: „Szkoła Promująca Zdrowie”.
Byliśmy wtedy jedyną w Krośnie SzPZ.
W naszej szkole wolno, a nawet trzeba być samodzielnym,
otwartym, odpowiedzialnym, ciekawym świata, krytycznym, prawym i
tolerancyjnym.
Podstawą
dobrego samopoczucia we wszystkich sytuacjach życiowych jest
świadome podejście do zdrowia, jako wartości bezcennej.
- Cenimy
zdrowie fizyczne - bo zapewnia dobre funkcjonowanie
organizmu.
- Cenimy
zdrowie psychiczne - bo zapewnia dobre samopoczucie.
- Cenimy
zdrowie społeczne - bo pozwala na utrzymywanie prawidłowych
relacji z innymi ludźmi.
- Cenimy
zdrowie duchowe - bo stanowi wartość życia osobistego
każdego z nas.
Dzięki idei
SzPZ wciąż uczymy się:
- świadomie
dbać o zdrowie swoje oraz innych,
- nie
popadać w kompleksy,
- walczyć
ze słabościami,
- pamiętać
o słabszych,
- poszukiwać różnych dróg w osiąganiu celu,
- pytać i
analizować odpowiedzi,
- rozwiązywać, a nie odpychać problemy.
Tworzenie SzPZ jest długotrwałym, w zasadzie niekończącym się
procesem, gdyż w miejsce problemów rozwiązanych przez
społeczność szkolną pojawiają się nowe, wymagające podejmowania
kolejnych działań.
Nasze pierwsze
nieśmiałe kroki na drodze do promocji zdrowia przerodziły się w
działania zdecydowane, konsekwentne, pełne optymizmu i
wytrwałości, nacechowane holistycznym podejściem do zdrowia
Cel nadrzędny, jakim kierowaliśmy się od samego
początku naszej pracy to:
„Przekonanie członków społeczności szkolnej i lokalnej,
że warto inwestować we własne zdrowie, pomnażać je i traktować
jako lokatę na przyszłość”.
do
góry
Nowe logo
Uczniowie klas starszych podczas zajęć projektowali logo,
które będzie wyróżniało naszą szkołę spośród innych Szkół Promujących Zdrowie. Pomysłów było wiele,
trudno było wybrać jeden. Za najciekawszy uznano projekt Szymona
Czernego, ale ostatecznie logo powstało w wyniku połączenia
kilku elementów z różnych projektów.
do
góry
Zadania,
których się podejmujemy wynikają z wnikliwej diagnozy środowiska
szkolnego.
- Starannie
opracowujemy plany pracy kierując się zasadą, że SzPZ jest
szkołą skutecznego i przemyślanego działania.
- W pracach
nad realizacją zadań uczestniczą ci nauczyciele, uczniowie i
rodzice, którzy sami tego chcą.
- W każdym
roku wybieramy do realizacji tylko jeden lub dwa cele
priorytetowe, aby sensownie je zrealizować. W szkole
promującej zdrowie nie ma akcyjności, ale systematycznie
zaplanowana i monitorowana praca nad wybranym celem.
do
góry