 |
Uczniowie poznawali bezpieczne zasady, które
należy stosować w trudnych sytuacjach. |
Forma zabawowa
zajęć przy
wykorzystaniu takich form pracy jak dyskusja, praca w parach,
rysunek, głosowanie sprzyjała aktywności uczniów.
Zajęcia przeprowadzono podczas trzech lub czterech spotkań
(w zależności od potrzeb grupy) i uwzględniały następujące
zagadnienia:
Temat 1 – „Emocje – znam, nazywam, rozpoznaję”
Temat 2 – „Mówię głośno, na co się nie zgadzam”
Temat 3 – „Dobrze robisz, mówiąc o tajemnicach, które cię
niepokoją”
Temat 4 – „Moje ciało jest moje”.
W trakcie zajęć
dzieci uczyły się:
·
rozpoznawać i nazywać emocje – u
siebie i u innych,
·
rozpoznawać bezpieczne i
niebezpieczne sytuacje,
·
co należy robić, gdy ktoś robi
dziecku coś, co mu się nie podoba, albo je krzywdzi,
·
odróżniać dobrą i złą tajemnicę,
·
do kogo zwrócić się w trudnych
sytuacjach,
·
jak odróżnić zły i dobry dotyk.
Temat wprowadzający o emocjach jest ważny ze względu na
użyteczność w rozpoznawaniu i nazywaniu przez dziecko sytuacji
potencjalnie zagrażających.
Zajęcia profilaktyczne nie dają gwarancji ochrony dziecka przed
krzywdzeniem, stają się jednak okazją do wyposażenia dzieci
w wiedzę i umiejętności rozpoznawania zagrożenia oraz
skutecznego reagowania. Bardzo ważne jest, aby dzieci zwracały
się o pomoc do dorosłych i umiały mówić o trudnych dla nich
zdarzeniach.