Promocja zdrowia -
działania


Rok szkolny
2010/2011
Szkoła Promująca Zdrowie
- nasze plany na nowy rok szkolny
Jesteśmy
mistrzami kuchennego stołu
Szkoła Promująca Zdrowie
- nasze plany na nowy rok szkolny
Od tego roku czynimy
starania o nadanie naszej placówce Krajowego Certyfikatu
Szkoła Promująca Zdrowie. W związku z tym podjęliśmy się
realizacji wielu zadań prozdrowotnych nacechowanych eco-
holistycznie.
Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie
- kilka słów przypomnienia…
Koncepcja SzPZ
narodziła się w Europie w połowie lat 80. Polska przystąpiła
do Europejskiej Sieci
Szkół Promujących Zdrowie we wrześniu 1992r. Promocją
zdrowia nasza szkoła interesowała się od roku 1997 i wtedy
to zaczęliśmy realizować zadania wynikające z jej koncepcji.
Po kilkuletniej pracy i spełnieniu wszystkich stawianych nam
wymagań, w dniu 20 marca 2001r. zostaliśmy przyjęci do
Wojewódzkiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie i otrzymaliśmy
CERTYFIKAT
nadający naszej placówce tytuł „Szkoła Promująca Zdrowie”.
Obecnie w sieci Szkół
dla Zdrowia w Europie przyjmuje się eko- holistyczny
model szkoły promującej zdrowie. Zakłada on, że
działania na rzecz zdrowia nie mogą ograniczać się do
samej szkoły, lecz muszą być powiązane i wspierane przez
różne instytucje .
W Polsce koncepcja SzPZ stale się rozwija i ulega
modyfikacjom. Zakłada się , że
·
szkoła jest środowiskiem, w którym nie tylko uczymy się
i pracujemy, ale także żyjemy, czyli nawiązujemy kontakty
z innymi, przeżywamy porażki i sukcesy, odpoczywamy, bawimy
się, itp. A zatem jest miejscem, w którym powinniśmy się
dobrze czuć;
·
jest integralnym elementem środowiska lokalnego;
·
jest miejscem, które powinno przygotowywać nas do
dokonywania „zdrowych” wyborów w życiu;
·
tworzy fizyczne i społeczne warunki sprzyjające ochronie
zdrowia;
·
umożliwia nam aktywne uczestnictwo w działaniach na rzecz
zdrowia własnego i innych.
Zgodnie
z tymi założeniami przyjęto polską definicję SzPZ:
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE TWORZY WARUNKI I PODEJMUJE
DZIAŁANIA, KTÓRE SPRZYJAJĄ:
·
DOBREMU SAMOPOCZUCIU SPOŁECZNOŚCI
SZKOLNEJ,
·
PODEJMOWANIU PRZEZ JEJ CZŁONKÓW
DZIAŁAŃ NA RZECZ ZDROWIA WŁASNEGO I INNYCH LUDZI ,
·
TWORZENIU ZDROWEGO ŚRODOWISKA.
Po przeprowadzonej
diagnozie środowiska szkolnego wyłoniły się zagadnienia, na
których w najbliższym czasie się skupimy:
- nawyki żywieniowe,
- higiena osobista i otoczenia,
- aktywne spędzanie czasu wolnego,
- uzależnienia od środków masowego przekazu ( w
szczególności od komputerów),
- relacje międzyludzkie ( klimat, atmosfera sprzyjające
dobremu samopoczuciu, właściwemu rozwojowi, nawiązywaniu
pozytywnych relacji)
Zachęcamy wszystkich rodziców do wspierania naszych działań.
do góry
Jesteśmy
mistrzami kuchennego stołu!
Wiemy, co jest smaczne, zdrowe i niezbędne do prawidłowego
rozwoju naszego organizmu. Potrafimy samodzielnie wykonać
sałatki i surówki.
Uczniowie klasy I b wykonali
surówkę z owoców i warzyw. Wykazali się przy tym dużą
sprawnością w posługiwaniu się nożem i tarką do jarzyn.
Drugoklasiści sporządzili sałatkę
o dziwnym składzie- tuńczyk, rodzynki, kukurydza, orzechy
i przyprawy.
Potrawy były pyszne!
Zdjęcia w galerii
klasa I b
klasa II
do góry