|
|||||||||||||||
|
1. Wycieczkowy wrzesień i październik 1. Wycieczkowy wrzesień i październik Piękna, jesienna pogoda sprzyja zabawom i wypoczynkowi na świeżym powietrzu. Spacery, ruch i zwiększony wysiłek fizyczny są doskonałym sposobem na rozładowanie napięć i stresu związanego z codzienną pracą, obowiązkami szkolnymi. W sali lekcyjnej dzieci najczęściej pracują w pozycji siedzącej, jedynie zajęcia wychowania fizycznego dają możliwość zużytkowania zgromadzonych zasobów energii, a jak jest ona wielka, widać podczas przerw miedzy lekcjami lub na zajęciach, kiedy uczniowie mają kłopoty ze skupieniem uwagi i wysiedzeniem w ławce przez 45 minut. Z rozmów z dziećmi wynika, że niewiele czasu spędzają grając w piłkę, jeżdżąc na rowerze czy organizując w wolne dni krótkie wycieczki. Najczęstszą odpowiedzią na pytanie: Co robiłeś w wolnym czasie?- jest stwierdzenie: Oglądałem telewizję, grałem na komputerze, pojechałem do kolegi i … graliśmy razem. Czyżby pomysłowość dzieci kończyła się w wirtualnym świecie gier komputerowych i reality show proponowanych przez stacje telewizyjne? Propozycją na sposoby spędzania czasu na świeżym powietrzu są wycieczki klasowe oraz wyprawy organizowane przez szkolne koło turystyczne. Wycieczkowy wrzesień rozpoczęło właśnie koło turystyczne, którego opiekunem jest pani Krystyna Pelczar. Pierwsza wycieczka zorganizowana była do Muzeum Podkarpackiego w celu obejrzenia ciekawej ekspozycji sreber dworskich. Kolejną propozycją był rajd autokarowo – pieszy na trasie Krosno – Ciężkowice – Kąśna Dolna – Centrum Paderewskiego. Podczas tej ciekawej wyprawy grupa uczniów zapoznała się z fauną i florą Rezerwatu Przyrody „Skamieniałe miasto” wędrując trasą turystyczną oraz oglądając eksponaty zgromadzone w Muzeum Przyrodniczym – z zakresu etnologii, ornitologii i łowiectwa. Dzieci zwiedziły Dworek I.J. Paderewskiego, będący jedynym zachowanym na świecie obiektem, w którym żył i pracował wybitny kompozytor. Na początku października odbyła się wycieczka do Muzeum Misyjnego Sióstr Klawerianek w Krośnie, a w terminie późniejszym zostanie zorganizowany wyjazd do Muzeum Księdza Markiewicza w Miejscu Piastowym.
Uczniowie klas IV pod opieką pań Agaty Reiss, Jolanty Wójcik i Agaty Niepokój uczestniczyli w wycieczce edukacyjnej wędrując ścieżką przyrodniczą w okolicach zamku Kamieniec w Odrzykoniu. Mieli możliwość obserwowania zmian w przyrodzie związanych z nadejściem jesieni, uczyli się rozpoznawać gatunki drzew i roślin zielnych. Wycieczka zakończyła się wspólnym ogniskiem.
Piątoklasiści z wychowawczynią panią Dorotą Patejko oraz pedagogiem panią Lucyną Czernatowicz wzięli udział w pieszym rajdzie po Beskidzie Niskim na trasie : Huta Polańska – Baranie niebieskim szlakiem granicznym im. Kazimierza Pułaskiego. Po dotarciu na szczyt można było podziwiać piękną panoramę gór roztaczającą się z wieży widokowej na stronę polskich i słowackich Beskidów. Prowadzący grupę przewodnik i ratownik GOPR pan Daniel Jakubowicz zapoznał dzieci z historią okolic Huty Polańskiej, informował o zasadach poruszania się szlakami górskimi, przekazywał wiadomości na temat charakterystycznych cech przyrody beskidzkiej. Wycieczka zakończyła się posiłkiem w schronisku „Hajstra” w Hucie Polańskiej oraz krótkim meczem piłkarskim, do którego chłopcy byli świetnie przygotowani: mieli specjalne buty i stroje piłkarskie.
Klasy szóste wyjechały w Bieszczady z wychowawczyniami panią Agatą Niepokój i panią Krystyną Samborską oraz chętnymi rodzicami, by przejść trasą po Bieszczadzkim Parku Narodowym na szlaku Połoniny Wetlińskiej. Pomimo iż góry przywiały ich deszczem, jednak zapał uczestników przegonił chmury i mogli oglądać panoramę gór spod schroniska „Chatka Puchatka”. Udana wycieczka zakończyła się ogniskiem i pieczeniem kiełbasek.
Klasa III a z panią Danutą Chochołek i klasa III b z wychowawczynią panią Jolantą Zajdel wyjechały wspólnie na wycieczkę do Krempnej. Wizyta w Ośrodku Edukacyjnym i Muzeum Magurskiego Parku Narodowego była początkiem niesamowitej podróży przyrodniczej. Zaczęła się ona od obejrzenia filmu obrazującego jak kształtowała się przyroda na przestrzeni tysięcy lat, następnie dzieci zwiedzały sale wystawowe, w których przyroda podporządkowana była porom roku. Zachwyt dzieci wzbudzały podświetlone w ciemności ekspozycje prezentujące wiosenny, jesienny, zimowy i letni las; jego warstwy i mieszkańców. Miłą niespodzianką okazała się prezentacja gatunków drzew, których pnie można było dotykać, by zapoznać się z fakturą drzewa. To jedno z niewielu muzeów, gdzie można dotykać eksponatów! Opisy drzew wykonane były w j. polskim, łacińskim i j. Braille’a. Następnie uczestnicy wyprawy udali się na wędrówkę ścieżką przyrodniczą „Kiczera”. Pani przewodnik zapoznała dzieci z ciekawą roślinką jaką jest zimowit. Otóż nie można spełnić życzenia ujrzenia zimowita z liśćmi, gdyż roślinka ta wypuszcza listki wiosną , samotny kwiat zaś jesienią.
Niektórzy z uczestników wyprawy mogli poznać nowy smak, nie znany im do tej pory, a to za sprawą tarniny. Przewodniczka pozwoliła spróbować jej owoców, było to nowe, nieco „cierpkie” doświadczenie. Zmęczeni, lecz zadowoleni trzecioklasiści odpoczywali przy ognisku, a gdy siły wróciły, bawili się piłką, grali w gry zespołowe i w kręgu śpiewali piosenki. Zapominalscy wykupywali fanty, czyli rzeczy zostawione w czasie wędrówki. Z kolei drugoklasiści z panią Jadwigą Buczek odwiedzili Żarnowiec i dworek Marii Konopnickiej – patronki naszej szkoły. Z wielkim zainteresowaniem oglądali wystawy muzealne i uważnie słuchali pana przewodnika, który wprowadzał ich w tajemnice świata krasnoludków i Janka Wędrowniczka. Swą dociekliwość i zainteresowanie wyrażali zadając wiele pytań m.in. „Jak pan uważa, czy Maria Konopnicka była szczęśliwa?”. Pięknie potrafili się zachować słuchając hymnu „Rota”, w postawie na baczność wysłuchali nagrania pieśni. Po lekcji muzealnej odpoczywali w pięknym, jesiennym parku zbierając kolorowe liście.
Po takich wycieczkach z chęcią zasiada się do nauki, z uśmiechem wraca się do szkolnej ławki, gdyż jesteśmy bogatsi w nowe doświadczenia, weselsi i odprężeni. Dobrze byłoby, gdyby wycieczki, spacery, zabawy na świeżym powietrzu na stałe znalazły miejsce w domowym kalendarzu spraw ważnych. Dzieci już wiedzą, gdzie warto się wybrać. Wystarczy ich tylko zapytać. Informacje zebrała Dorota Patejko 19 października 2006 powitaliśmy w naszej szkole niezwykłych gości – byli to nauczyciele z pięciu szkół współpracujących z nami w ramach programu Sokrates Comenius. Wszystkie dzieci z niecierpliwością oczekiwały pierwszego spotkania z przedstawicielami następujących szkół: - James Brindley Community Primary School z Wielkiej Brytanii, - Ecole Publique Evecqemont z Francji, - Hannuksen koulu z Finlandii - Jäälin koulu z Finalndii - 8th Demotico Scholio Aghias Paraskevis z Grecji. Kiedy wszyscy usłyszeli juz powitanie w swoim języku rozpoczęło się zwiedzanie naszej szkół. Goście z ciekawością przyglądali się wszystkim pracom plastycznym wywieszonym w klasach i na korytarzach. Twórczość artystyczna naszych uczniów wzbudziła szczery podziw i uznanie.
Następnie przyszła kolej na uczestnictwo w lekcjach przyrody, matematyki, informatyki i nauczania zintegrowanego. Również i tutaj zachwytom nie było końca. Wszyscy goście byli pod wrażeniem pracy nauczycieli, którzy swoim zaangażowaniem i przygotowaniem do zajęć motywowali uczniów do aktywnego udziału w lekcji. Wszyscy zgodnie podkreślali jak bardzo pracowite, grzeczne, kreatywne i koleżeńskie były dzieci uczestniczące w zajęciach. Wyrazili też uznanie za pięknie udekorowane sale lekcyjne i ich wyposażenie w pomoce dydaktyczne. Ogromne wrażenie na wszystkich nauczycielach wywarł performance przygotowany przez p. Dorotę Patejko i uczniów kółka teatralnego „Bez Kurtyny”. Piękna prezentacja czterech pór roku zapierała dech w piersiach i wywoływała szczere wzruszenie wśród naszych gości, którzy wielokrotnie wyrażali swój zachwyt i podziękowanie dla młodych aktorów.
Nasi partnerzy chcieli dowiedzieć się jak najwięcej o tym jak wygląda nauka w szkole a także poznać jej uczniów. Jeden z nauczycieli Fińskich zapragnął osobiście spotkać się z uczniami klas szóstych by przekazać im listy napisane przez jego wychowanków.
Kolejne dni upłynęły na spotkaniu z przedstawicielami władz miasta, zwiedzaniu Krosna, pałacu w Łańcucie i zamku Wawelskiego w Krakowie. Wspólne spędzanie czasu pozwoliło nam na lepsze poznanie się, wymianę doświadczeń i planowanie działań na kolejny rok pracy w ramach programu Sokrates Comenius. Nasi goście podziwiali piękno polskich krajobrazów, z ciekawością pytali również o historię, zabytki naszego regionu i całego kraju.
Trzecie spotkanie nauczycieli ze szkół partnerskich dało nam szansę poznania wspaniałych otwartych, przyjaznych oddanych swojej pracy ludzi. Mogliśmy spojrzeć na otaczającą nas rzeczywistość z punktu widzenia pięciu krajów i odkryliśmy, że więcej nas łączy niż dzieli. Przede wszystkim mieliśmy jednak okazję porozmawiać o naszej wspólnej pasji jaką jest praca z dziećmi. Elżbieta Tkaczyk
Tegoroczny Wieczór Andrzejkowy przepełniony był najróżniejszymi wróżbami. Uczniowie w okolicznościowych przebraniach przepowiadali losy swoim kolegom i koleżankom. Wróżyli kto kim zostanie w przyszłości, czy będzie bogaty, szczęśliwy, czy odniesie sukces w jakiejś dziedzinie. Niektórzy odchodzili od wróżbity z uśmiechem na twarzy, inni bardzo zdziwieni i zaskoczeni. Emocji było wiele! Niestety, w związku z ogłoszoną w całym kraju żałobą związaną z tragedią jaka miała miejsce w jednej z górnośląskich kopalń, nie odbyła się planowana na ten dzień dyskoteka. Pani Dyrektor w kilku słowach wspomniała o tragedii jaką przeżywają rodziny ofiar, o tym że cały kraj i świat solidaryzują się z nimi. Obiecała też uczniom, że zaplanowana dyskoteka z pewnością odbędzie się w innym terminie.
|